Poleć ten artykuł znajomemu




Czcionka
A A A
Kontrast

E-urząd
Załóż konto na www.sekap.pl, uzyskaj bezpłatny certyfikat i załatwiaj sprawy w urzędzie przez internet.

Poniżej prezentacja o tym, jak w prosty sposób korzysta się z platfromy SEKAP:

Można również obejrzeć filmiki instruktażowe o zakładaniu skrzynki kontaktowej  oraz odbieraniu pisma z z urzędu na platformie SEKAP:



Aby móc wysłać elektroniczny dokument do urzędu, należy posłużyć się jednym z trzech sposobów uwierzytelnienia:

- podpisem elektronicznym, weryfikowanym przy użyciu kwalifikowanego certyfikatu, wydanego przez zaufany podmiot świadczący usługi certyfikacyjne (certyfikat płatny),

- profilem zaufanym ePUAP, który jest również bezpłatny i można go uzyskać w pokoju nr 2,
Adres skrytki urzędu na na ePUAP: /umorzesze/skrytka

- certyfikatem Centrum Certyfikacji SEKAP, który można bezpłatnie uzyskać w Śląskim Centrum Społeczeństwa Informacyjnego ul. Powstańców 34, 40-038 Katowice.


Przejdź do załatwiania spraw elektronicznie >>>

SEKAP (System Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej) to strategiczny dla rozwoju regionu innowacyjny projekt samorządów gmin i powiatów województwa śląskiego, umożliwiający załatwianie spraw w urzędach publicznych bez konieczności osobistego stawiennictwa.



Zakres projektu SEKAP obejmuje stworzenie teleinformatycznego środowiska dla świadczenia usług publicznych w formie elektronicznej oraz zarządzanie tym systemem. Efektem realizacji projektu jest modernizacja administracji samorządowej poprzez zwiększenie poziomu wykorzystania nowoczesnych technologii informacji i komunikacji. Dzięki realizacji projektu wzrasta poziom usług administracyjnych dla mieszkańców i przedsiębiorców, świadczonych drogą elektroniczną.

Do zasadniczych celów projektu SEKAP należą:
  • obniżenie kosztów świadczenia i podniesienie jakości usług publicznych,
  • poszerzenie oferty usług świadczonych drogą elektroniczną,
  • poprawa warunków rozpoczęcia i prowadzenia działalności gospodarczej,
  • zwiększenie stopnia wykorzystania technologii informatycznych przez mieszkańców regionu,
  • wzrost konkurencyjności regionu w skali krajowej oraz europejskiej.
Użytkownikami Systemu Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej SEKAP są trzy grupy społeczne:

Obywatele – mieszkańcy gmin i powiatów biorących udział w projekcie i każdy zainteresowany załatwieniem spraw urzędowych w jednostkach uczestniczących w projekcie, a więc wdrażających system elektronicznej komunikacji.

Przedsiębiorcy – z terenu gmin i powiatów wdrażających system, jak i inni przedsiębiorcy zainteresowani działalnością gospodarczą na obszarze objętym przez SEKAP. Korzystanie z SEKAP pozwala na uproszczenie procedur załatwiania spraw urzędowych oraz zaoszczędzenie czasu.

Urzędnicy – pracownicy urzędów będących partnerami projektu.

Aby rozpocząć załatwianie sprawy poprzez SEKAP, obywatel bądź przedsiębiorca musi skomunikować się za pomocą internetu z Platformą e- Usług Publicznych, która zapewni mu komunikację z Platformą Formularzy Elektronicznych i Systemem Automatycznej Weryfikacji Podpisu Elektronicznego oraz z Systemem Płatności – aplikacje ściśle ze sobą współpracujące.

Aby zainicjować załatwianie sprawy, potrzebne jest zazwyczaj dokonanie następujących czynności:

  • wypełnienie formularza elektronicznego,
  • uiszczenie opłaty skarbowej oraz opłat administracyjnych (o ile są wymagane),
  • podpis i weryfikacja.


Po dokonaniu ww. czynności wysyłający otrzyma Urzędowe Potwierdzenie Odbioru, po czym nastąpi zainicjowanie sprawy związanej z realizacją danej e-usługi. 

Przed rozpoczęciem inicjacji swojej sprawy, interesant musi zarejestrować się na Platformie e-Usług Publicznych (PeUP). Dzięki temu otrzyma w pełni funkcjonalne konto, pozwalające na komfortowe załatwienie spraw przez Internet.


Kluczem do korzystania przez użytkownika SEKAP jest posługiwanie się przez niego podpisem elektronicznym. Stanowi on informatyczny odpowiednik zwykłego podpisu. Jest niemożliwy do podrobienia i jednocześnie łatwy do zweryfikowania, trwale łączy się z dokumentem.



E-PUAP
(Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) to serwis, dzięki któremu można przez internet załatwiać sprawy, bez konieczności fizycznego kontaktu z urzędem.



E-urząd składa się ze zbioru uporządkowanych tematycznie formularzy elektronicznych, odpowiadających formularzom papierowym, oraz elektronicznej skrzynki podawczej. Skrzynka elektroniczna odsyła petentowi formularz opatrzony urzędowym potwierdzeniem odbioru, natomiast kopia jest przekazywana do elektronicznego obiegu dokumentów w urzędzie. Po załatwieniu sprawy urząd przesyła odpowiedź, która przechodzi przez elektroniczną skrzynkę podawczą i trafia do e-urzędu. Po zalogowaniu petent ma możliwość pobrania stosownych dokumentów.

Na e-urząd składają się następujące elementy:

  • formularze elektroniczne,
  • moduł weryfikacji podpisu elektronicznego,
  • elektroniczna skrzynka podawcza,
  • moduł elektronicznych urzędowych poświadczeń odbioru,
  • system elektronicznego obiegu dokumentów,
  • interaktywna strona WWW, pełniąca rolę interfejsu dla petenta.
Adres skrytki urzędu na na ePUAP: /umorzesze/skrytka


Właściciele e-dowodów od dziś nie potrzebują już czytnika, by móc zalogować się do usług e-administracji lub potwierdzić profil zaufany. Do sklepu Google Play trafiła właśnie aplikacja eDO App, która skutecznie go zastępuje.

Czego potrzeba, aby z niej skorzystać? E-dowodu z aktywną warstwą elektroniczną i smartfonu z modułem NFC (z ang. Near Field Communication). To ta sama technologia, którą wykorzystujemy m.in. przy płatnościach zbliżeniowych. Aplikację przygotowała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW).

Akcja aktywacja

Zacznijmy jednak od początku. Wiele osób pewnie zadaje sobie teraz pytanie, czy ich dowód osobisty jest e-dowodem. Tak, jeśli wniosek o ten dokument złożyły po 4 marca ubiegłego roku. To od tego momentu wydawane są e-dowody, czyli dokumenty z warstwą elektroniczną.

Warstwa elektroniczna to wbudowany bezstykowy chip. Dzięki niemu właściciel dokumentu może komunikować się online z administracją publiczną lub elektroniczne podpisać dokument. Jest jeden warunek: musi tę warstwę aktywować. Można to zrobić odbierając dokument lub w dowolnym innym momencie, ale zawsze w urzędzie. Aktywując warstwę elektroniczną ustalamy także dwa kody PIN (cztero- i sześciocyfrowy).

Do tej pory e-dowody odebrały ponad 3 miliony Polaków. Ponad milion z nich aktywowało swój nowy dokument, a to oznacza, że chcą i mogą korzystać z jego warstwy elektronicznej.

Warstwa elektroniczna aktywowana. E-dowód w dłoni. Co dalej? Do tej pory, aby skorzystać z możliwości, jakie daje e-dowód potrzebowaliśmy czytnika. Logując się np. do e-usług trzeba było położyć na nim dokument. Od dziś czytnik nie jest już potrzebny. Wystarczy telefon.

- eDO App ułatwia korzystanie z e-dowodu. Mamy nadzieję, że dzięki niej coraz więcej Polaków - dla własnej wygody - będzie korzystało z warstwy elektronicznej. Aplikacja upowszechni też wykorzystanie e-dowodu w biznesie - mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Pobierz, zainstaluj, korzystaj

Od dzisiaj z apki mogą korzystać właściciele telefonów z systemem Android (i NFC). Aplikacja jest do pobrania ze sklepu Google Play (znajdziecie go na pulpicie swojego telefonu), jest bezpłatna i bezpieczna. Zastosowane w niej zabezpieczenia chronią nasze dane przed nieuprawnionym skopiowaniem i dalszym wykorzystaniem.

Na przełomie czerwca i lipca eDO App trafi też do sklepu AppStore i będą mogli z niej korzystać użytkownicy smartfonów z systemem iOS.

A jak z niej korzystać? Po pierwsze – pobrać. Aby uruchomić aplikację nie musimy się rejestrować, podawać żadnych swoich danych. Kiedy będziemy chcieli z niej skorzystać powinniśmy postępować zgodnie ze wskazówkami systemu. Pokażemy to na przykładzie.

Dzięki aplikacji - właściciel e-dowodu z aktywną warstwą elektroniczną - w kilka chwil może np. założyć i potwierdzić profil zaufany (PZ). Bez wizyty w punkcie potwierdzającym, bez pośrednictwa bankowości elektronicznej. Jeśli macie e-dowód, a nie macie profilu zaufanego, wyjaśnimy Wam jak go zdobyć, a przy okazji zobaczycie jak działa aplikacja.

Zaczynamy. Oto jak założyć i potwierdzić PZ wykorzystując do tego eDO App.

Profil z apką

Na portalu www.GOV.pl wybierzcie e-usługę Załóż profil zaufany, a tam opcję „Przez internet”. Kliknijcie „Załóż profil zaufany” i wybierzcie (klikając) e-dowód jako sposób uzyskania PZ. W kolejnym kroku system poprosi Was o wybór narzędzia logowania. Wybierzcie „Smartfon z modułem NFC i aplikacją mobilną eDO App”.

To ten moment kiedy powinniście otworzyć aplikację. Na ekranie wyświetli się prosta instrukcja:

- Otwórz aplikację mobilną eDO App
- Zeskanuj kod QR (wyświetla się na ekranie) lub przepisz numer pod kodem
- Postępuj zgodnie z poleceniami na ekranie smartfonu

W otwartej aplikacji macie dwie opcje – „Skanuj kod QR” lub „Przepisz numer”. Wybierzcie odpowiednią, w zależności od tego jak chcecie działać.

Po zeskanowaniu kodu lub przepisaniu numeru na telefonie zobaczycie szczegóły operacji, którą chcecie wykonać. Jeśli wszystko się zgadza, kliknijcie „Potwierdzam”. Wpiszcie numer CAN (znajdziecie go w prawym dolnym rogu swojego e-dowodu).

Przyłóżcie e-dowód do telefonu (tam, gdzie znajduje się antena NFC, a ta najczęściej jest z tyłu smartfonu, w jego środkowej lub górnej części).

WAŻNE! Po przyłożeniu dowodu osobistego do telefonu, trzeba go trzymać nieruchomo do czasu nawiązania połączenia. Najlepiej jest położyć dowód na płaskiej powierzchni, a na dowodzie telefon z zainstalowaną aplikacją eDO App.

Ostatnia prosta

Wprowadźcie 4-cyfrowy PIN do e-dowodu, ustalony przy odbiorze dokumentu w urzędzie. Wasza tożsamość została potwierdzona. Teraz system poprosi o wypełnienie danych logowania niezbędnych do założenia profilu zaufanego, czyli:

- identyfikatora użytkownika,
- hasła,
- adresu email i numeru telefonu.

Dane osobowe zostaną automatycznie wczytane do formularza rejestracyjnego.

WAŻNE! Konieczne jest zapoznanie się z regulaminem dotyczącym profilu i podpisu zaufanego.

Kolejnym krokiem jest weryfikacja kanału autoryzacji. Na tym etapie należy wprowadzić kod autoryzujący, otrzymany na numer telefonu podany podczas rejestracji.

To wszystko! Właśnie staliście się szczęśliwymi posiadaczami profilu zaufanego, a tym samym dołączyliście do grona niemal siedmiu milionów Polaków, którzy już z niego korzystają.

Założenie i potwierdzenie profilu zaufanego to niejedyna sprawa jaką załatwicie dzięki aplikacji. Wykorzystując ją możecie m.in. zalogować się do dowolnej, dostępnej na www.GOV.pl, e-usługi.

Pobierz aplikację eDO App ze sklepu Google Play.


Polecamy


Wszelkie prawa zastrzeżone © 2014 Urząd Miasta Orzesze