Poleć ten artykuł znajomemu




Czcionka
A A A
Kontrast

Gospodarka nieruchomościami

Gospodarką nieruchomościami zajmuje się Wydział Budownictwa, Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami


W szczególności jest to:

  • prowadzenie spraw związanych ze zlecaniem wyceny nieruchomości w zakresie spraw prowadzonych bezpośrednio przez Wydział;
  • przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do przekazywania przez wojewodę gruntów na rzecz Gminy;
  • nabywanie nieruchomości na rzecz Gminy w drodze umowy sprzedaży, darowizny, zamiany, w drodze wywłaszczenia, na skutek zrzeczenia się, w drodze pierwokupu oraz w trybie przepisów o komunalizacji mienia;
  • prowadzenie  i aktualizacja rejestru gruntów komunalnych, sporządzanie sprawozdań w zakresie obrotu gruntami stanowiącymi mienie komunalne;
  • wydawanie oświadczeń o wykreśleniu z ksiąg wieczystych zobowiązań i wierzytelności w zakresie spraw prowadzonych bezpośrednio przez Wydział;
  • tworzenie gminnego zasobu nieruchomości;
  • komunalizacja mienia z mocy prawa i na wniosek Gminy;
  • prowadzenie spraw i przygotowanie decyzji w zakresie rozgraniczeń, podziałów i scaleń nieruchomości;
  • prowadzenie spraw związanych ze zmianą administracyjną granic Gminy;
  • prowadzenie nazewnictwa ulic;
  • prowadzenie numeracji nieruchomości; 
  • przygotowywanie zezwoleń na zakładanie, przeprowadzanie i wykonywanie urządzeń technicznych na gruntach gminnych;
  • udzielanie zgody na czasowe lub stałe zajęcie gruntów będących własnością Gminy; 
  • zlecanie dokumentów geodezyjnych (wyciągów głównych, wykazów zmian gruntowych) dla potrzeb zadań realizowanych bezpośrednio przez Wydział; 
  • przygotowywanie wniosków do Wydziału Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w Mikołowie, w celu zakładania nowych ksiąg dla gruntów stanowiących własność Gminy, ujawniania podziałów i decyzji komunalizacyjnych w zakresie spraw prowadzonych bezpośrednio przez Wydział;
  • prowadzenie spraw związanych ze zbywaniem lokali mieszkalnych i użytkowych z zasobu Gminy
  • regulacja stanu prawnego dróg gminnych;
  • przygotowywanie informacji o stanie mienia Gminy; 
  • dokonywanie sprzedaży nieruchomości, zamiany, darowizny i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, najem lub dzierżawę, użyczenie, oddanie w trwały zarząd oraz jego wygaszenie, a także ograniczenie prawami rzeczowymi, w tym użytkowaniem i służebnościami gruntowymi;
  • kompleksowe przygotowanie i prowadzenie spraw związanych z organizowaniem przetargów na sprzedaż, najem i dzierżawę nieruchomości;
  • prowadzenie spraw dotyczących aktualizacji opłat z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu;
  • wydawanie decyzji związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności;
  • rozwiązywanie umów użytkowania wieczystego przed upływem okresu, na jaki zostały ustanowione;
  • sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu na rzecz dotychczasowych użytkowników.

 



Wszelkie prawa zastrzeżone © 2014 Urząd Miasta Orzesze