Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Informacje

Połączenie kolejowe Jastrzębia Zdroju z Katowicami przez Orzesze

Elektroniczny Urząd

Załatwianie spraw w urzędzie przez internet. Elektroniczne płatności za śmieci, podatki itp.

Pełnomocnik Rządu ds. CPK odpowiedział na pismo Burmistrza Orzesza

Marcin Horała, Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego odpowiedział na pismo Burmistrza Orzesza skierowane do Prezesa Rady Ministrów, a dotyczące proponowanych wariantów tras kolei dużych prędkości w ramach inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Protest w Orzeszu-Woszczycach przeciwko budowie linii kolejowej dużych prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego

- Bardzo zależy mi na prowadzeniu dialogu w sprawie CPK, jednak czytając odpowiedź Pana Marcina Horały nie mogę być zadowolony. Wynika z niej, że jako mieszkańcy nie powinniśmy się obawiać, bo wszystko będzie dobrze, ale nie mogę się z tym zgodzić – mówi Mirosław Blaski, Burmistrz Orzesza.

Marcin Horała, wspomina, że „prezentowany bufor zajętości terenu należy traktować jako wyjściowy i będzie on zmniejszany wraz z kolejnymi etapami realizacji projektu. W zakresie ingerencji w zabudowane części Orzesza zapewniam, że inwestor dochowuje wszelkiej staranności w celu uniknięcia wyburzeń budynków użyteczności publicznej i zabudowy mieszkaniowej. Jednocześnie należy zaznaczyć, iż liczba budynków niezbędnych do wyburzenia jest uzależniona od wariantu i waha się według wstępnych szacunków od około 25 do około 120.”

- Nie do końca wierzę w zmniejszanie buforu na kolejnych etapach realizacji. Mam też ogromne obawy co do hałasu i częstotliwości drgań jakie będą wywoływały przejeżdżające pociągi. To wszystko będzie miało wpływ na zdrowie ludzi. Zapytałem również kopalnię Budryk o oddziaływania sejsmiczne i  jestem zaskoczony ilością trzęsień jakie miały miejsce w tym rejonie.  Moim zdaniem nie powinno się budować kolei w terenie narażonym na tąpnięcia  – wyjaśnia Burmistrz. – Jako Powiat Mikołowski wskazaliśmy modyfikację wariantu zielonego i ciągle liczę na to, że przedstawiciele CPK się nad nim pochylą, że będzie wzięty pod uwagę. Przyroda jest bardzo ważna, ale jeśli jest zagrożone centrum miasta i kilkaset domów do wyburzenia, to uważam, że trzeba szukać innego rozwiązania. To, które wskazaliśmy jest optymalne – dodaje Mirosław Blaski.

„Mam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia okażą się dla Pana Burmistrza wyczerpujące i będą stanowiły przydatny zasób aktualnych informacji w dialogu z mieszkańcami. W razie jakichkolwiek pytań pozostaję do dyspozycji” – czytamy w piśmie Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

- Wyjaśnienia w żaden sposób nie są wyczerpujące. Co do dialogu z mieszkańcami, to my tu wszyscy mówimy jednym głosem. Nie rozumiem jak mógłbym promować koncepcję, która w Orzeszu jest nie do przyjęcia! – stwierdza Burmistrz. – Co do formuły grzecznościowej „W razie jakichkolwiek pytań pozostaję do dyspozycji”, to zamierzam ją wykorzystać. Będę pisał kolejne pisma do rządu, CPK, władz wojewódzkich, jak i również polityków, bo myślę, że to dla nich ogromny sprawdzian, niech powiedzą co zamierzają zrobić dla mieszkańców tej ziemi.

Pismo Marcina Horały, Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego znajduje się TUTAJ

 

Banery/Logo