Burmistrz Orzesza napisał do Prezydenta i Premiera w sprawie CPK
14 lipca 2022
Mirosław Blaski napisał do Prezydenta Rzeczypospolitej, Prezesa Rady Ministrów, Prezesa Zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego, firmy Egis Poland oraz polityków i samorządowców w sprawie proponowanych wariantów tras kolei dużych prędkości w ramach inwestycji CPK. Burmistrz Orzesza prosi o poparcie dla koncepcji zmodyfikowanego wariantu zielonego. Pismo można przeczytać poniżej.
Orzesze, 14.07.2022 r.
Szanowni Państwo
W związku z działaniami związanymi z planowaniem tras kolei dużych prędkości przez miasto Orzesze prowadzonymi przez Centralny Port Komunikacyjny oraz firmę Egis Poland sp. z o.o. i przedstawionymi wariantami ich przebiegu, władze miasta jak również mieszkańcy w dalszym ciągu niezależnie od zakończonych już konsultacji analizują wpływ realizacji tej inwestycji na funkcjonowanie miasta i rozważają możliwość zmian w zakresie ich przebiegu przez Orzesze.
Analizując przebieg wariantów tj. czerwonego (61), niebieskiego (62, 62a) lub żółtego i pomarańczowego (64, 64a) przez Orzesze należy uznać, że ich zaproponowane przebiegi wpływają negatywnie na rozwój miasta jednocześnie powodując ogromne obawy wśród mieszkańców Orzesza. Realizacja któregokolwiek z nich może pozbawić ich dorobku życia, doprowadzić do wysiedlenia i wyburzenia budynków mieszkalnych, zniszczyć przyrodę oraz wiele przedsiębiorstw i instytucji - między innymi może doprowadzić do likwidacji Szpitala Chorób Płuc w Orzeszu, na co nie ma zgody. Również wariant zielony (63), który dla Orzesza jest najmniej problematyczny, w gminie Wyry powoduje podobne negatywne skutki jak większość wariantów przez nasze miasto.
Burmistrz miasta Orzesze wraz w włodarzami gmin i starostwa Powiatu Mikołowskiego przedstawili reprezentantom spółki CPK oraz firmy Egis Poland Sp. z o.o. alternatywne, dla powiatu również trudne, ale jedyne akceptowalne rozwiązanie. Jest to propozycja modyfikacji wariantu zielonego, który w najmniejszym stopniu ingeruje w tereny zamieszkane i nie prowadzi do podziału miasta. Propozycję modyfikacji wariantu zielonego otrzymali Państwo we wcześniejszej korespondencji.
Odnosząc się do spotkań zorganizowanych z mieszkańcami Orzesza został poruszony temat kosztów dotyczących całej inwestycji oraz problemów technicznych związanych między innymi ze szkodami górniczymi, hałasem i oddziaływaniem sejsmicznym.
W załączeniu przesyłamy materiał opracowany przez mieszkańca Orzesza p. Andrzeja Gruszczyka wskazujący na istotny problem hałasu i drgań w otoczeniu szybkich kolei, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego pisma, który należy rozważyć i poddać szczegółowej analizie.
Gmina Orzesze położona jest w obszarach podlegających oddziaływaniom górniczym kopalni KWK Bolesław Śmiały oraz KWK Budryk. Pojawiające się na terenie miasta szkody górnicze i liczne wstrząsy świadczą o aktywności górniczej na tym terenie.
Zgodnie z pismem Polskiej Grupy Górniczej oddział KWK Bolesław Śmiały planowana inwestycja dotycząca budowy tras kolei dużych prędkości przez miasto Orzesze leży w miejscu, w którym prowadzono roboty górnicze oraz w okresie koncesyjnym tj. do 2040 r. prognozuje się wystąpienie I (pierwszej) kategorii terenu górniczego o następujących parametrach:
Tmax ≤ 2,5 mm/m, Emax≤ 1,5 mm / m, Rmin ≥ 20,0 km, Wmax= -0,20m;
- Miejsca objęte projektowanymi wpływami kategorii I oznaczono na załącznik nr 2 do niniejszego pisma,
- W rejonie inwestycji prowadzono eksploatację górniczą w latach 1869-2019 na głębokości od 80m do 510m. Dane eksploatacji dokonanej przedstawiono w tabeli stanowiącej załącznik nr 2 do pisma. Numery porządkowe w tabeli odpowiadają numerom parcel oznaczonych na mapie,
- Część wschodnia terenu inwestycji (Orzesze – Zawiść, ul. Odrodzenia na wschód) znajduje się na obszarze udokumentowanego złoża węgla kamiennego „ Za Rowem Bełckim”
Ponadto zgodnie z uzyskaną informacją z 7 marca 2022r. z Jastrzębskiej Spółki Węglowej S.A Kopalnia Węgla Kamiennego „Budryk” istnieje duża możliwość wystąpienia na terenie przebiegu tras kolei dużych prędkości wstrząsów górniczych związanych z prowadzoną eksploatacją przez kopalnię, które mogą wywołać prędkości drgań powierzchni o intensywności sejsmicznej odpowiadającej „II” stopniowi w górniczej skali intensywności GSIS-2017, przy maksymalnej prognozowanej prędkości drgań gruntu do 25mm/s oraz maksymalnym prognozowanym przyspieszeniu drgań gruntu do 500mm/s2. W dalszej korespondencji z 7 lipca 2022r. JSW S.A. KWK Budryk informuje, że od momentu zarejestrowania na terenie górniczym tj. od marca 2012r. pierwszych wstrząsów wysokoenergetycznych do dnia 1 lipca 2022r. zarejestrowano łącznie 290 wstrząsów wysokoenergetycznych. Dane dotyczące lokalizacji i energii zarejestrowanych wstrząsów stanowią załącznik nr 3 do niniejszego pisma.
Na stronie internetowej Polskiej Grupy Górniczej w "Strefie korporacyjnej", w zakładce "Pozostała działalność" funkcjonuje specjalny geoportal wstrząsów górniczych , który uruchomiono z myślą o mieszkańcach i urzędach. Na mapach (do wyboru wersja topograficzna lub ortofotomapa) prezentowane są (w granicach miast, gmin, powiatów i działek ewidencyjnych) zasięgi złóż węgla kamiennego i aktualnych terenów górniczych PGG S.A.
W związku z powyższym prowadzona przez lata eksploatacja górnicza pokładów węgla położnych w granicach gminy Orzesze negatywnie będzie wpływać na infrastrukturę planowanych tras kolei dużych prędkości.
W świetle przedstawionych argumentów, w imieniu mieszkańców miasta Orzesze i swoim, proszę o ponowne pochylenie się nad problemem i podjęcie próby znalezienia rozwiązania, które w jak najmniejszym stopniu będzie ingerowało w życie mieszkańców oraz rozwój Orzesza.
Z poważaniem Mirosław Blaski
Wysłane według rozdzielnika do:
- Andrzej Duda, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
- Mateusz Morawiecki, Prezes Rady Ministrów
- Jarosław Kaczyński, Prezes Prawa i Sprawiedliwości
- Donald Tusk, Przewodniczący Platformy Obywatelskiej
- Mikołaj Wild, Prezes Zarząd Centralnego Portu Komunikacyjnego
- Krzysztof Gadowski, Poseł na Sejm RP
- Adam Gawęda, Poseł na Sejm RP
- Teresa Glenc, Poseł na Sejm RP
- Maciej Kopiec, Poseł na Sejm RP
- Marek Krząkała, Poseł na Sejm RP
- Gabriela Lenartowicz, Poseł na Sejm RP
- Grzegorz Matusiak, Poseł na Sejm RP
- Bolesław Piecha, Poseł na Sejm RP
- Michał Woś, Poseł na Sejm RP
- Wojciech Piecha, Senator RP
- Jerzy Buzek, Poseł do Parlamentu Europejskiego
- Jadwiga Wiśniewska, Poseł do Parlamentu Europejskiego
- Izabela Kloc, Poseł do Parlamentu Europejskiego
- Jan Olbrycht, Poseł do Parlamentu Europejskiego
- Grzegorz Tobiszowski, Poseł do Parlamentu Europejskiego
- Łukasz Kohut, Poseł do Parlamentu Europejskiego
- Marek Balt, Poseł do Parlamentu Europejskiego
- Elżbieta Witek, Marszałek Sejmu
- Tomasz Grodzki, Marszałek Senatu
- Andrzej Adamczyk, Minister infrastruktury
- Marcin Horała, Pełnomocnik Rządu ds. CPK
- Jakub Chełstowski Marszałek Województwa Śląskiego
- Jarosław Wieczorek Wojewoda Śląski
- Starostwo Powiatowe Mikołów
- Gmina Mikołów
- Gmina Łaziska Górne
- Gmina Ornontowice
- Gmina Wyry
- Egis Poland sp. z o.o. Warszawa
Pliki do pobrania
- Załącznik nr. 1. Problem hałasu i drgań w otoczeniu szybkich kolei. Autor: Andrzej Gruszczyk (526.81 KB, pdf)
- Załącznik numer 2. Miejsca objęte projektowanymi wpływami kategorii I (36.87 KB, pdf)
- Załącznik numer 3. Dane dotyczące lokalizacji i energii zarejestrowanych wstrząsów w KWK Budryk (334.75 KB, pdf)