Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Informacje

Planowane inwestycje w rejonie ulic Wiosny Ludów i Stanisława Wyspiańskiego

Inwestycje kolejowe na terenie Orzesza

Elektroniczny Urząd

Załatwianie spraw w urzędzie przez internet. Elektroniczne płatności za śmieci, podatki itp.

Podpisano umowę na zaprojektowanie linii kolejowej CPK 

Centralny Port Komunikacyjny na swojej stronie internetowej informuje o podpisaniu umowy z południowokoreańskim konsorcjum na zaprojektowanie linii Kolei Dużych Prędkości między Katowicami, a granicą polsko-czeską.

Poniżej treść komunikatu:

„Południowokoreańskie konsorcjum podpisało umowę ze spółką Centralny Port Komunikacyjny na zaprojektowanie linii Kolei Dużych Prędkości między Katowicami a granicą polsko-czeską. Ten 70-kilometrowy odcinek to fragment trasy kolejowej Katowice - Ostrawa. Trwa projektowanie już ponad 400 km kolejowych szprych CPK.

Ten odcinek to jeden z kluczowych fragmentów linii kolejowych budowanych w Polsce przez CPK. Stanowi ważny element unijnej transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) łącząc Katowice, Warszawę czy Kraków z Brnem, Pragą, Bratysławą, Wiedniem i Budapesztem.

Przetarg na zaprojektowanie linii wygrało konsorcjum dwóch firm. Pierwszą z nich jest Korea National Railway (KNR), czyli spółka państwowa, która realizowała projekty budowy kolei, usługi doradztwa technicznego i studia wykonalności, w tym w zakresie Kolei Dużych Prędkości. Drugi z podmiotów konsorcjum to Dohwa Engineering – firma inżynieryjno-budowlana z Korei Południowej, która ma na swoim koncie ponad 7 tys. projektów w kraju i na świecie. Wartość kontraktu sięga 134 mln zł.”

- Konsorcjum ma uzyskać decyzję środowiskową, powinno się to stać do końca 2024 roku. Potem planujemy dwa kolejne lata (2025-2026) poświęcić na Program Dobrowolnych Nabyć. W 2027 roku konsorcjum powinno uzyskać decyzję lokalizacyjną, a w 2028 roku decyzję na budowę. Rok później budowa powinna się rozpocząć - Kazimierz Peryt, konsultant CPK w zakresie przebiegu kolei dużych prędkości na odcinku Katowice - Jastrzębie Zdrój – Ostrawa.

- Dziś ważą się losy naszej małej ojczyzny! Zagrożony jest rozwój naszego miasta, wielu mieszkańcom grozi wysiedlenie, wyburzenia ich domów, utrata dorobku całego życia. Robię wszystko co w mojej mocy, by zablokować powstanie CPK. Ustalam z innymi włodarzami miast kolejne kroki związane z decyzją środowiskową. Dzisiaj skupiamy się głównie na tym. Wszystkich mieszkańców, którym na sercu leży dobro naszej małej ojczyzny proszę o wsparcie – mówi Mirosław Blaski, Burmistrz Orzesza.

Przypominamy o rajdzie rowerowym w proteście przeciwko CPK, na trasie Mikołów-Łaziska Górne-Orzesze-Palowice-Szczejkowice, który odbędzie się 1 lipca 2023 roku.

Banery/Logo