Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Informacje

Planowane inwestycje w rejonie ulic Wiosny Ludów i Stanisława Wyspiańskiego

Inwestycje kolejowe na terenie Orzesza

Elektroniczny Urząd

Załatwianie spraw w urzędzie przez internet. Elektroniczne płatności za śmieci, podatki itp.

Ćwiczenia logopedyczne

Ćwiczenia oddechowe - poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe:
można zdmuchiwać piórka, papierki z dłoni;
można dmuchać na wiatraczek;
można puszczać bańki mydlane;
można dmuchać na piłeczkę ping – pongową po stoliku (można wymyślać trasę....);
wdech przez nos, wydech ustami
dmuchanie na kolorowe przedmioty zawieszone na nitkach
zdmuchiwanie wacików lub skrawków papieru z gładkiej powierzchni np. stołu
zabawa w wąchanie kwiatków (wdech nosem, wydech ustami)
przenoszenie za pomocą rureczki skrawków papieru
zdmuchiwanie płomienia zapalonej świecy
dmuchanie na kolorowe kartki papieru trzymane przed ustami.
Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych – u większości dzieci z wadą wymowy występuje obniżona sprawność narządów artykulacyjnych - języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego.
 
Ćwiczenia warg:
cmokanie, parskanie, masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie)
wysuwanie warg w „ ryjek", cofanie w „ uśmiech"
wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo
szerokie otwieranie i zamykanie buzi – zabawa „ziewający hipopotam"
nadymanie policzków – zabawa w nadmuchiwanie baloników
cmokanie – zabawa w posyłanie buziaków
parskanie wargami – zabawa w motor
wyraźne wymawianie samogłosek: aaa (zabawa w usypianie lalki), uuu (zabawa w lecący samolot),eee (zabawa w naśladowanie płaczu dziecka), e-o (naśladowanie samochodu policyjnego, i-u (naśladowanie karetki pogotowia, e-u (naśladowanie straży pożarnej
wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.
 
Ćwiczenia języka:
– zabawa w naśladowanie chodu konia
§wysuwanie języka na brodę – zabawa „zmęczony pies"
§oblizywanie językiem warg (usta szeroko otwarte, można je obsmarować miodem lub kremem czekoladowym) – zabawa „głodny miś"
§wysuwanie języka do przodu i cofanie w głąb jamy ustnej – zabawa „kukułka wylatuje z dziupli"
§układanie języka w kąciki ust – zabawa „tykający zegar"
 
Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:
Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
Płukanie gardła ciepłą wodą.
„Chrapanie" na wdechu i wydechu.
Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
 
Ćwiczenia policzków:
Nadymanie policzków –„ gruby miś".
Wciąganie policzków –„ chudy zajączek".
Naprzemiennie „ gruby miś" –„ chudy zajączek".
Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.
 
ćwiczenia artykulacyjne
Warto poćwiczyć wymowę, a jednocześnie pamięć poprzez wyliczanki, rymowanki
 

Siała baba mak

Siała baba mak,

nie wiedziała jak.

Dziadek wiedział,

nie powiedział,

a to było TAK!

Dwa aniołki w niebie

Dwa aniołki w niebie

piszą list do siebie.

Piszą, piszą i rachują,

ile kredek potrzebują.

 

Jedzie, jedzie pan, pan

Jedzie, jedzie pan, pan,

na koniku

sam, sam.

Za nim jedzie chłop, chłop,

na koniku hop! hop!

Jedzie, jedzie baba

i z konika spada!

.A-a-a, kotki dwa

A-a-a, kotki dwa,

szare, bure obydwa,

nic nie będą robiły,

tylko dzieci bawiły.

 

 

Wyszła kura na podwórze

Wyszła kura na podwórze,

spodobało się tam kurze.

Na podwórzu dużo kurzu,

piórko, trawka i sadzawka...

Kamyk, kwiatek i dżdżownica

- jaka piękna okolica...

Drapu drap jedną z łap,

jest robaczek to go cap!

Drapu drapu łapką w kurzu,

jak tu pięknie na podwórzu!

 

Raz i dwa

Raz i dwa, raz i dwa,

pewna pani miała psa,

trzy i cztery, trzy i cztery,

pies ten dziwne miał maniery.

Pięć i sześć, pięć i sześć,

wcale lodów nie chciał jeść.

Siedem, osiem, siedem, osiem,

wciąż o kości tylko prosił.

Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć,

kto z was kości mu przyniesie?

Może ja, a może Ty.

Licz od nowa: raz, dwa, trzy

W pokoiku na stoliku

W pokoiku na stoliku

stało mleczko i jajeczko.

Przyszedł kotek, wypił mleczko

a ogonkiem stłukł jajeczko.

Przyszła pani, kotka zbiła,

a skorupki wyrzuciła.

Przyszedł tatuś, kotka schował

a mamusię pocałował.

Chodź do mamy szybko, szybko

Chodź do mamy szybko, szybko,

jesteś mamy małą rybką.

Umyjemy nosek, nóżki,

niech zobaczą to kaczuszki.

Umyjemy mały brzuszek,

tylko nie bój się kaczuszek.

Chodź do mamy szybko, szybko,

jesteś mamy małą rybką.

Jesteś małą rybką mamy,

Bo my bardzo się kochamy!

Przedstawione ćwiczenia są propozycją, nie musicie Państwo wykonywać ich wszystkich jednego dnia.
Życzę udanej zabawy!
 
Bibliografia:

1.Krystyna Datkun-Czerniak, „Logopedia. Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Jak usprawniać mowę dziecka”, MAC Edukacja.

2.Bożena Dittfeld, „Spróbujmy mówić razem”, Impuls.

3.Genowefa Demel, „Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola”, WSiP.

4.Ewa Małgorzata Skorek, „Z logopedią na Ty Podręczny słownik logopedyczny”, Impuls.

Banery/Logo