Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Informacje

Połączenie kolejowe Jastrzębia Zdroju z Katowicami przez Orzesze

Elektroniczny Urząd

Załatwianie spraw w urzędzie przez internet. Elektroniczne płatności za śmieci, podatki itp.

Logopeda

Artykuły

  • Ćwiczenia logopedyczne

    Ćwiczenia oddechowe - poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe:
    można zdmuchiwać piórka, papierki z dłoni;
    można dmuchać na wiatraczek;
    można puszczać bańki mydlane;
    można dmuchać na piłeczkę ping – pongową po stoliku (można wymyślać trasę....);
    wdech przez nos, wydech ustami
    dmuchanie na kolorowe przedmioty zawieszone na nitkach
    zdmuchiwanie wacików lub skrawków papieru z gładkiej powierzchni np. stołu
    zabawa w wąchanie kwiatków (wdech nosem, wydech ustami)
    przenoszenie za pomocą rureczki skrawków papieru
    zdmuchiwanie płomienia zapalonej świecy
    dmuchanie na kolorowe kartki papieru trzymane przed ustami.
    Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych – u większości dzieci z wadą wymowy występuje obniżona sprawność narządów artykulacyjnych - języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego.
     
    Ćwiczenia warg:
    cmokanie, parskanie, masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie)
    wysuwanie warg w „ ryjek", cofanie w „ uśmiech"
    wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo
    szerokie otwieranie i zamykanie buzi – zabawa „ziewający hipopotam"
    nadymanie policzków – zabawa w nadmuchiwanie baloników
    cmokanie – zabawa w posyłanie buziaków
    parskanie wargami – zabawa w motor
    wyraźne wymawianie samogłosek: aaa (zabawa w usypianie lalki), uuu (zabawa w lecący samolot),eee (zabawa w naśladowanie płaczu dziecka), e-o (naśladowanie samochodu policyjnego, i-u (naśladowanie karetki pogotowia, e-u (naśladowanie straży pożarnej
    wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.
     
    Ćwiczenia języka:
    – zabawa w naśladowanie chodu konia
    §wysuwanie języka na brodę – zabawa „zmęczony pies"
    §oblizywanie językiem warg (usta szeroko otwarte, można je obsmarować miodem lub kremem czekoladowym) – zabawa „głodny miś"
    §wysuwanie języka do przodu i cofanie w głąb jamy ustnej – zabawa „kukułka wylatuje z dziupli"
    §układanie języka w kąciki ust – zabawa „tykający zegar"
     
    Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:
    Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
    Płukanie gardła ciepłą wodą.
    „Chrapanie" na wdechu i wydechu.
    Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
     
    Ćwiczenia policzków:
    Nadymanie policzków –„ gruby miś".
    Wciąganie policzków –„ chudy zajączek".
    Naprzemiennie „ gruby miś" –„ chudy zajączek".
    Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.
     
    ćwiczenia artykulacyjne
    Warto poćwiczyć wymowę, a jednocześnie pamięć poprzez wyliczanki, rymowanki
     

    Siała baba mak

    Siała baba mak,

    nie wiedziała jak.

    Dziadek wiedział,

    nie powiedział,

    a to było TAK!

    Dwa aniołki w niebie

    Dwa aniołki w niebie

    piszą list do siebie.

    Piszą, piszą i rachują,

    ile kredek potrzebują.

     

    Jedzie, jedzie pan, pan

    Jedzie, jedzie pan, pan,

    na koniku

    sam, sam.

    Za nim jedzie chłop, chłop,

    na koniku hop! hop!

    Jedzie, jedzie baba

    i z konika spada!

    .A-a-a, kotki dwa

    A-a-a, kotki dwa,

    szare, bure obydwa,

    nic nie będą robiły,

    tylko dzieci bawiły.

     

     

    Wyszła kura na podwórze

    Wyszła kura na podwórze,

    spodobało się tam kurze.

    Na podwórzu dużo kurzu,

    piórko, trawka i sadzawka...

    Kamyk, kwiatek i dżdżownica

    - jaka piękna okolica...

    Drapu drap jedną z łap,

    jest robaczek to go cap!

    Drapu drapu łapką w kurzu,

    jak tu pięknie na podwórzu!

     

    Raz i dwa

    Raz i dwa, raz i dwa,

    pewna pani miała psa,

    trzy i cztery, trzy i cztery,

    pies ten dziwne miał maniery.

    Pięć i sześć, pięć i sześć,

    wcale lodów nie chciał jeść.

    Siedem, osiem, siedem, osiem,

    wciąż o kości tylko prosił.

    Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć,

    kto z was kości mu przyniesie?

    Może ja, a może Ty.

    Licz od nowa: raz, dwa, trzy

    W pokoiku na stoliku

    W pokoiku na stoliku

    stało mleczko i jajeczko.

    Przyszedł kotek, wypił mleczko

    a ogonkiem stłukł jajeczko.

    Przyszła pani, kotka zbiła,

    a skorupki wyrzuciła.

    Przyszedł tatuś, kotka schował

    a mamusię pocałował.

    Chodź do mamy szybko, szybko

    Chodź do mamy szybko, szybko,

    jesteś mamy małą rybką.

    Umyjemy nosek, nóżki,

    niech zobaczą to kaczuszki.

    Umyjemy mały brzuszek,

    tylko nie bój się kaczuszek.

    Chodź do mamy szybko, szybko,

    jesteś mamy małą rybką.

    Jesteś małą rybką mamy,

    Bo my bardzo się kochamy!

    Przedstawione ćwiczenia są propozycją, nie musicie Państwo wykonywać ich wszystkich jednego dnia.
    Życzę udanej zabawy!
     
    Bibliografia:

    1.Krystyna Datkun-Czerniak, „Logopedia. Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Jak usprawniać mowę dziecka”, MAC Edukacja.

    2.Bożena Dittfeld, „Spróbujmy mówić razem”, Impuls.

    3.Genowefa Demel, „Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola”, WSiP.

    4.Ewa Małgorzata Skorek, „Z logopedią na Ty Podręczny słownik logopedyczny”, Impuls.

    Czytaj Więcej o: Ćwiczenia logopedyczne

Banery/Logo