Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Informacje

Akcja zima 2024/2025 - ważne telefony

Elektroniczny Urząd

Załatwianie spraw w urzędzie przez internet. Elektroniczne płatności za śmieci, podatki itp.

Spotkanie w sprawie DW925

Przebudowa DW925 w centrum Orzesza rozpocznie się po nowym roku i potrwa ok. 6-7 miesięcy, pytania oraz uwagi dotyczące przebudowy można zgłaszać w biurze budowy w Mikołowie Bujakowie (ul. Księdza Górka 42 A, tel. 880 421 133), a postępy prac można sprawdzać na: https://dw925-rudaslaska-a1-rybnik.pl – m.in. takie informacje podano podczas spotkania dla mieszkańców w sprawie przebudowy DW925, które odbyło się 30 października w Paniówkach.

Podczas spotkania został omówiony zakres aktualnie wykonywanych prac, a także harmonogram do czasu zakończenia budowy. Omówione zostały również szczegóły realizacji projektu i problemy jakie wystąpiły w jego trakcie. Urząd Miejski Orzesze reprezentowała Mariola Szczekała, naczelnik Wydziału Komunalnego. Wzięli w nim również udział radni: Mariusz Wojtanowicz i Łukasz Kalita.

Spotkanie składało się z 4 części:

1 część

Jacek Łobos, kierownik projektu firmy Egis Poland (projektant „Przebudowy drogi wojewódzkiej nr 925 na odcinku pomiędzy granicami miast na prawach powiatu: Ruda Śląska (A1) – Rybnik”) przedstawił główny zakres projektu, który obejmuje 23,8 km, 80 skrzyżowań     i zjazdów na drogi wewnętrzne oraz ok.1000 zjazdów do posesji. Omówił najważniejsze trudności w fazie projektowej m.in. przeprojektowanie skrzyżowania DW925 z ul. Grzegorczyka i ul. Hutniczą oraz trudności terenowe (brak odpowiedniej szerokości pasa drogowego).

Przedstawił również cele przebudowy DW925, z których najważniejszym jest zwiększenie bezpieczeństwa. Poprawić je mają min. chodniki oraz chodniki z dopuszczeniem ruchu rowerowego - wyprowadzające ruchu rowerowy z jezdni (na ponad 90 % długości odcinka DW 925). Zastosowane będą również azyle dla pieszych w wybranych miejscach, doświetlenie przejść dla pieszych, zabudowa balustrad i barier, inteligentny system sygnalizacji świetlnej, system prowadzenia osób niepełnosprawnych w rejonach przejść dla pieszych.

2 część

Michał Rupala, przedstawiciel wykonawcy tj. firmy STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. omówił wpływ szkód górniczych na przebudowę drogi i konieczność zastosowania wzmocnień na przebudowywanym odcinku oraz liczne utrudnienia, które wynikły już w fazie projektowej (m.in. warunki terenowe, duża sieć uzbrojenia terenu).

3 część

Grzegorz Molicki, przedstawiciel firmy PROKOM CONSTRUCTION Sp. z o.o. (konsultant projektanta) omówił zasady uzyskania decyzji ZRID na wykonanie przedmiotowej przebudowy i jej konsekwencje również dla właścicieli posesji przyległych do drogi, jak i nieuniknione koszty społeczne realizacji robót budowlanych oraz ich wpływ na społeczność lokalną (ograniczenia dostępności w ruchu, hałas, zanieczyszczenia, wpływ na dostępność do usług, trudności w prowadzeniu działalności gospodarczej, relacje między mieszkańcami, utrudnienia z dostępem do posesji).

4 część

Ostatnią część związaną z  pytaniami od osób obecnych na spotkaniu prowadził Lesław Kmieć przedstawiciel Zarządu Dróg Wojewódzkich. Poinformował on zgromadzonych, że szczegółowe problemy dotyczące konkretnej  lokalizacji na przebudowywanym odcinku drogi można omówić zaraz po spotkaniu lub w  biurze budowy - ul. Księdza Górka 42 A, Mikołów Bujaków.

Podczas zadawania pytań poruszono następujące zagadnienia:

Dlaczego czasami zamknięty jest odcinek drogi dla ruchu, gdy nie trwają na nim roboty?

Wyjaśniono, że technologia robót wymaga tzw. okresu pielęgnacji (dojrzewania) warstw konstrukcji, a w związku z tym koniecznego przestoju. Przerwę czasami powodują również problemy napotkane w trakcie prac. Na przykład prace wstrzymała konieczność uzgodnień dotyczących kabla zasilającego BA Glass Poland 2 w Orzeszu (dawniej Hutę Szkła). Na takich odcinkach tylko pozornie nic się nie dzieje.

Dlaczego tak długo kierowcy muszą czekać na światłach?

Wyjaśniono, iż do obliczeń czasu działania świateł założono najbardziej optymalną prędkość ewakuacji dla każdego pojazdu (samochód osobowy, samochód ciężarowy często obciążony oraz z naczepą, rower, ciągnik) z uwzględnieniem prowadzonych prac i utrudnień w związku  z tym (np. przejazd pojazdów budowy) spowalniających czas przejazdu, uwzględniono również długość zamkniętego odcinka.

Czy zachowana będzie dostępność dojazd do posesji znajdujących się przy przebudowywanej drodze?

Przedstawiciel ZDW przypomniał, iż wprowadzona organizacja ruchu przewiduje dojazd do posesji przyległych do przebudowywanego odcinka DW925, natomiast ma ona wyeliminować przejazd tranzytowy i ma  na celu zmniejszenie ruchu drogowego, co usprawniłoby prace prowadzone na drodze, jak i zmniejszyłoby uciążliwość (czas oczekiwania) dla kierowców dojeżdżających do posesji. Jednak część ruchu tranzytowego nadal odbywa się przebudowywanym odcinkiem drogi.

Dlaczego Urząd Miejski Orzesze nie otrzymuje informacji na temat zamknięcia nowych odcinków drogi?

Przedstawiciel wykonawcy wyjaśnił, że zmiany są dokonywane na bieżąco i są zależne od postępu prac, co często uniemożliwia szybki przepływ informacji. Często prace na danym odcinku się opóźniają lub są rozpoczynane wcześniej niż planowano,  co dodatkowo utrudnia bieżące przekazywanie takich informacji. W rejonie planowanych prac rozwieszane są kartki z informacją o utrudnieniach. Przedstawiciel ZDW powiedział, że w miarę możliwości takie informacje będą jednak przekazywane na adres e-mail Urzędu.

Kiedy rozpoczną się prace w ścisłym centrum Orzesza?

Przedstawiciel wykonawcy stwierdził, że prace w centrum Orzesza („między rondami”) rozpoczną się po nowym roku, o czym Urząd Miejski Orzesze zostanie wcześniej powiadomiony. Podkreślił również, że prace w centrum będą wiązały się z ogromnymi utrudnieniami w  ruchu, ze względu na infrastrukturę w drodze oraz gęstą zabudowę związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej. Prace na tym odcinku będą trwały ok. 6-7 miesięcy.

Na koniec spotkania poinformowano, że wszelkie pytania, uwagi  można zgłaszać w biurze budowy w Mikołowie (Bujakowie) - ul. Księdza Górka 42 A, tel. 880 421 133.

Informacje o projekcie, aktualności i informacje o utrudnieniach publikowane są na stronie internetowej poświęconej projektowi „Przebudowy drogi wojewódzkiej nr 925 na odcinku pomiędzy granicami miast na prawach powiatu: Ruda Śląska (A1) – Rybnik”: https://dw925-rudaslaska-a1-rybnik.pl

Banery/Logo